برآورد اقتصادی نیروگاه آبی

برآورد اقتصادی

 

هزينه­ هاي يك سيستم ميكرو ژنراتور به عوامل مختلفي نظير ظرفيت آن، منطقه نصب، نوع و كيفيت تجهيزات مورد استفاده بستگي دارد. هزينه­ها را معمولا به دو بخش تقسيم مي­كنند: هزينه­هاي اوليه و هزينه­هاي ساليانه. در ادامه مختصري راجع به هر كدام ارائه مي­شود.

 

هزينه ­هاي اوليه

براي تعيين هزينه­هاي اوليه پروژه، مي­بايست ديد كاملا روشني نسبت به نوع سيستم مورد استفاده و تجهيزات مورد نياز وجود داشته باشد.

هزينه­هاي اوليه يك سيستم ميكرو ژنراتور، موارد زير را شامل مي­شوند:

جمع آوري اطلاعات مختلف در رابطه با شرايط جريان و منطقه

مطالعات و طراحي مهندسي

تجهيزات مختلف مدار شامل توربين، ژنراتور، كنترلر (در صورت وجود)، تابلو برق­ها، تجهيزات انتفال قدرت توربين به ژنراتور، لوله­هاي رابط و اتصالات نظير زانويي و سيم­های رابط

عمليات عمراني شامل ساخت حوضچه­ها، كانال­ها، فنداسيون توربين و ساختمان نيروگاه

حمل و نقل

 

هزينه هاي ساليانه

هزينه هاي ساليانه شامل موارد زير مي شوند:

حقوق اپراتور سيستم

تعمیرات و نگهداری سیستم

مالیات سالیانه

برآورد هزینه ­ها و مقایسه با پست برق شبکه سراسری

در برآورد هزینه و مقایسه اقتصادی بین استفاده از میکرونیروگاه آبی به عنوان شیوه­ای از تولید پراکنده توان و استفاده از برق شبکه باید پارامترهای متنوعی را در نظر داشت.

برای استفاده از برق شبکه­ای نیازمند دسترسی به پست انتقال برق و هزینه­های ماهیانه و آبومان استفاده می­باشد. در مکان­های صعب العبور و دور از شبکه­ای که خطوط انتقال برق وجود ندارد باید هزینه­های ابتدایی ایجاد پست برق و خطوط انتقال را به هزینه­ های جاری اضافه کرد.

به عنوان مثال اگر منطقه­ی برق رسانی تنها یک کیلومتر از شبکه­ی برق رسانی فاصله داشته باشد هزینه­­ی ایجاد پست برق و برق رسانی چیزی در حدود دویست میلیون ریال برآورد می­شود که این جدا از هزینه­های ماهانه استفاده از برق شبکه می­باشد.

برای مثال برای برآورد هزینه­های سالیانه استفاده از برق برای یک پست 25 کیلووات با کاربری کشاورزی و شیلات با استفاده از جدول زیر داریم:

جدول 4- تعرفه برق مصرفی

کد تعرفه با قدرت بیش از 30 کیلووات با قدرت 30 کیلووات و کمتر
بهای قدرت

( kw/ ریال)

 

بهای انرژی (kw / ریال) بهای قدرت

( kw/ ریال)

بهای انرژی (kw / ریال)
ساعات میان باری ساعات اوج باری ساعات کم باری ساعات میان باری ساعات اوج باری ساعات کم باری
3-الف 80 160 40 80 160 40
3-ب 12000 100 310 77.5 195 390 97.5
3-ج گزینه 1 20000 205 410 102.5 305 610 152.50
گزینه 2 305 610 152.50

 

3 – الف

شامل کدهای

1-3 پمپاژ آب برای ابیاری ( کشاورزی، پمپاژ مجدد، آبیاری تحت فشار و ثقلی).
2-3 پمپاژ آب برای تولید محصولات کشاورزی ( باغداری، دامداری، مرغداری، کارخانه­های تولید قارچ، واحدهای تولید گل و گیاه، مجتمع­های پروش اسب) و تکثیر و پرورش آبزیان در آب­های داخلی.
3 – ب

شامل کدهای

3-3 صنایع کشاورزی ( پرورش کرم ابریشم، شیلات، زنبورداری  مصار غیرپمپاژ آب دامداری، مرغداری و مجتمع­های پرورش اسب9.
5-2 پمپاژ و تصفیه خانه­های آب مشروب شهری و روستایی، تصفیه خانه­ها و شبکه­های جمع آوری فاضلاب، چاه­های آب زهکشی وابسته به سازمان­های آب و فاضلاب
3 – ج

شامل کدهای

4-3 مصارف غیر پمپاژ آب کارخانه­های تولید قارچ و واحدهای تولید گل و گیاه.
7 – 4 کارخانه­های چای، سردخانه­ها، شالیکوبی­ها، ذرت خشک کنی­ها و کارخانه­های آرد روستایی ( که دارای مجوزی بجز ادارات کل بازرگانی باشند).

متوسط هزینه روزانه استفاده ( کد 3-ب) = 227.5 × 25 × 24 = 136500 ریال

متوسط هزینه سالانه = 136500 × 365 = 49822500 ریال

این رقم برای استفاده در واحدهای شیلات و برای مصارف غیر پمپاژ برآورد شده است. توان محاسباتی 25 کیلووات و میزان مصرف در ساعات کم باری، میان باری و پرباری برابر در نظر گرفته شده و به صورت میانگین برآورد شده است.

پس در مجموع اگر منطقه­ی برق رسانی تنها یک کیلومتر تا شبکه فاصله داشته باشد هزینه­ی اولیه­ای بالغ بر دویست میلیون ریال و هزینه­ی سالیانه­ای در حدود 50 میلیون ریال خواهد بود و اگر فاصله بیشتر از یک کیلومتر باشد به ازای هر 100 متر، مبلغ یک میلیون ریال به هزینه های اولیه اضافه خواهد شد.

اما در صورت وجود پتانسیل آبی برای بهره برداری از میکرونیروگاه آبی با توان 25 کیلووات هزینه­ها به صورت زیر خواهد بود:

قیمت میکرونیروگاه آبی = 250/000/000 ریال

متوسط هزینه­های عمرانی، حمل و نقل و … = 50/000/000 ریال

شایان ذکر است قیمت دستگاه برای انواع مختلف توربین با توجه به شرایط مختلف هد و دبی جریان آب متفاوت خواهد بود و قیمت گفته شده در بالا میانگینی برای انواع مختلف دستگاه می­باشد.

با توجه به اعداد و ارقام گفته شده و با توجه با اینکه پس از نصب میکرونیروگاه آبی، دستگاه چندان نیازمند هزینه­ا­ی در جهت کارکرد نیست، دستگاه از سال دوم به بعد نسبت به ایجاد پست برق به مزیت اقتصادی می­رسد و همه­ی این­ها جدا از مزایای زیست محیطی و اقتصادی برای کشور می­باشد. همچنین در سال­های آتی با توجه با افزایش قیمت سوخت و … امکان افزایش قیمت برق وجود خواهد داشت که این خود باعث افزایش صرفه اقتصادی دستگاه می­شود در ضمن در صورت بوجود آمدن زیرساخت­های لازم، می توان مازاد برق تولیدی در میکرونیروگاه آبی را به شبکه­ی سراسری برق فروخت.

در جهت مقایسه در جدول زیر، هزینه­های راه اندازی یک میکرونیروگاه آبی با توان تولیدی 10 کیلووات، با دو شرایط مختلف از نظر هد و دبی و نوع توربین با یکدیگر مقایسه شده است

 

دیدگاه‌تان را بنویسید: