میکرونیروگاه آبی ( میکروتوربین)

میکرونیروگاه آبی ( میکروتوربین)

 

تولید برق از منابع و پتانسیل های آبی

 

از آنجائیکه در سال­های آینده جهان، بحران انرژی در انتظار بشر می باشد، لذا مدیریت تولید و مصرف انرژی امری ضروری می باشد. یکی از راههای مدیریت انرژی، تولید انرژی از منابع تجدید پذیر و مستقل از دولت و به صورت خصوصی است. چرا که ضمن کاهش فشار بر شبکه سراسری و کاهش آلودگی محیط زیست، مردم و مصرف کنندگان برق صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی مورد نیاز خود را تولید خواهند نمود. یکی از راه­های تولید انرژی خصوصی، استفاده از پتانسیل های آبی کوچک و ریز باشد. این پتانسیل­ها که به صورت پراکنده در نقاط مختلف کشور یافت می­شوند، نیاز است تا به صورت محلی مورد بهره برداری قرار گیرند.

با نگاهی به نوع پتانسیل­ها که آمار غیر رسمی در خصوص آن­ها به دلیل پرهزینه بودن امکان­سنجی وجود دارد، متوجه مي گرديم كه بازه اين پتانسيل ها از نظر ظرفيت (ارتفاع و مقدار آبدهي) بسیار وسیع می­باشد.

اين پتانسيل ها از اختلاف ارتفاع 1 تا 200 متر و مقدار آبدهي چند ليتر در ثانيه تا چند متر مكعب در ثانيه و در نتيجه از ظرفيت چند كيلووات تا چند مگاوات وجود دارند. براي پاسخگويي به نياز مديريت توليد برق، مي بايستي كليه اين پتانسيل هاي بالقوه، بالفعل گردند. بدليل كوچك بودن اين پتانسيل­ها در مقايسه با نيروگاه هاي بزرگ، نمي­توان همانند نيروگاه هاي بزرگ، تجهيزات مخصوص براي آن­ها را طراحي نمود. به جهت كاهش هزينه تمام شده ايجاد يك نيروگاه كوچك، مي بايستي طراحي و فرآیند ساخت را همانند پمپ­ها، تيپ بندي نمود. در نتيجه با حذف تكرار هزينه طراحي و ايجاد فرايندهاي ساخت و همچنين ساده سازي تجهيزات مي توان به سمت توليد برق با صرفه حركت نمود.

 

 

نیروی برق‌آبی یا هیدروالکتریسیته اصطلاحی است که به انرژی الکتریکی تولیدی از نیروی آب اطلاق می‌شود. در حال حاضر هیدروالکتریسیته چیزی در حدود ۷۱۵۰۰۰ مگاوات یا ۱۹% از کل انرژی الکتریکی تولیدی جهان را پوشش می‌دهد. نیروی برق‌آبی همچنین ۶۳% از انرژی الکتریکی تولیدی از منابع تجدیدپذیر را نیز شامل می‌شود. تولید انرژی برق آبی در بسیاری از كشورها پيشرفت چشمگيري داشته است. برزيل، كانادا، نروژ، سوئيس و ونزوئلا قسمت اعظم برق خود را از طريق انرژي برق آبی تأمين مي­كنند.

براساس مطالعات انجام گرفته كل ظرفيت بالقوه برق آبي كشور نزديك به ٤٢٠٠٠ مگاوات است .از این میان حدود 3000 مگاوات ( 6 درصد برق مصرفی کشور) پتانسیل های آبی پراکنده است که جهت تولید برق بوسیله­ی نیروگاه­های آبی کوچک (میکرو نیروگاه آبی) مناسب می­باشد.

به طور کلی با توجه به توان تولیدی، می توان نیروگاه های آبی کوچک را در سه دسته به صورت زیر طبقه بندی کرد.

 

ارتفاع ریزش آب (متر) قدرت تولیدی

(کیلو وات)

نوع نیروگاه
بالا متوسط کم
50 H> 50- 10 10 H< تا 100 نیروگاه آبی ریز
100 H> 20- 100 20 H< 100 تا1000 نیروگاه آبی خیلی کوچک
130 H> 25- 130 25 H< 500 تا 5000 نیروگاه آبی کوچک

معرفی پکیج میکرو ژنراتور KTP

 

میکرو نیروگاه آبي دستگاهی است که انرژی هیدرولیکی آب جاري را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. این دستگاه به گونه­ای طراحی شده است که کمترین تأثیرات محیطی را داشته باشد، دارای بازده بالایی بوده و از نظر قيمت كاملاً اقتصادي باشد. میکرو نیروگاه یک منبع پایدار، به صرفه، پاک و با عمركاركرد بالا است.

 

هم اکنون شرکت ماتوانایی طراحی و ساخت انواع توربین­های معمول از نوع Pelton، Kaplan، PAT، Banki و Francis را برای پوشش گستره­ی وسیعی از هد و دبی­های موجود در اندازه میکرو را دارا می­باشد.

انرژی الکتریکی حاصل از آب جاری وابسته به پارامترهای متعددی است، اما به طور میانگین، میزان این انرژی را می­توان با توجه به دبی و ارتفاع ریزش آب از نمودار زیر تخمین زد.

اجزاء اصلی پکیج میکرو ژنراتور

 

توربین (تبدیل انرژی هیدرولیکی آب به انرژی مکانیکی)

ژنراتور (تبدیل انرژی مکانیکی توربین به انرژی الکتریکی پایدار)

سیستم کنترل الکتریسیته خروجی

سایر (شاسی، سیستم انتقال قدرت مکانیکی و …)

÷

3 thoughts on “میکرونیروگاه آبی ( میکروتوربین)

  1. با سلام برای تولید برق از خط انتقال اب به قطر 500 میلیمتر ودبی60 لیتر برثانیه چه ژنراتوری لازم است ارتفاع 120 متر طول خط 12 کیلو متر

دیدگاه‌تان را بنویسید: