نقش مکمل های شیشه در بهینه سازی مصرف انرژی

نقش مکمل های شیشه در بهینه سازی مصرف انرژی

بحران انرژي از مهمترين مسائلي است كه بشر در قرن 21 با آن مواجه است.براي فرار از اين بحران كارآمدترين استراتژي بهينه كردن مصرف انرژي است. يكي از كارآمد ترين تكنولوژي هاي موجود در اين زمينه استفاده ازعايق هاي شيشه(window film)در ساختمانها ميباشد.

   طبق تحقيقات شوراي اقتصاد صرفه جويي انرژي امريكا(ACEEE),حتي در خانه هاي جديد حدود 20% از اتلاف حرارت در زمستان و 75% از ورود گرما در تابستان از طريق پنجره ها صورت مي گيرد. بديهي است گسترده ترين و متاسفانه نامناسب ترين قسمت پنجره از لحاظ اتلاف انرژي, همان شيشه است. در ايران نيز تحقيقات در زمينه مميزي انرژي ساختمان توسط سابا(سازمان بهره وري انرژي ايران)وضعيت اتلاف انرژي در ساختمانها را مطابق نمودارهاي ذيل صورت پذيرفته, بيانگر اتلاف انرژي قابل توجه  از پنجره ها ميباشد.

 قبل از پيشرفت هاي اخير, مكانيسمي كه براي جلوگيري از انتقال حرارت در شيشه مورد توجه قرار ميگرفته,تنها بر پايه رسانش و دوجداره كردن شيشه ها استوار بوده كه البته دو جداره كردن شيشه ها نمي تواند انتقال حرارت تابشي را به ميزان مطلوب كاهش دهد و امروزه اين نارسايي توسط عايق هاي شيشه(window film)برطرف شده است.

   همانطور كه مي دانيم انتقال حرارت به واسطه سه مكانيسم رسانش,همرفت و تابش صورت مي پذيرد.در مورد چهار چوب پنجره فقط انتقال حرارت رسانشي اهميت دارد اما در مورد شيشه انتقال حرارت تابشي مهمتر بوده و كنترل تابش (بخصوص تابش خورشيد) از اهميت بسزايي برخوردار است.وقتي حرارت خورشيد به شيشه ميرسد به سه بخش تقسيم ميشود:

1- يك قسمت مستقيما منعكس ميشود.

2- يك قسمت در داخل شيشه جذب مي شود.(كه بصورت باز تابش به داخل و خارج دوباره از شيشه ساطع مي شود.)

3- يك قسمت مستقيما از شيشه عبور ميكند.

امروزه توسعه فن آوري توليد پوششهاي چند لايه عايق خواص زير را به شيشه ميدهند:

1- كاهش درصد اتلاف حرارت تا 31% به واسطه خاصيت low-e (low-emissivity)يا پوششهاي كم گسيل.

2- كاهش درصد ورود حرارت خورشيد تا 77% به واسطه لايه

metallaizing/sputtering -3-جلوگيري از ورود اشعه فرا بنفش تا 99% به واسطه لايه حاوي گونه هاي شيميايي UV Absorbers.(اشعه فرا بنفش باعث رنگ رفتگي لوازم شده و به دليل دارا بودن بالاترين انرژي در طيف نور خورشيد,لوازم را با تخريب تدريجي مواجه مي نمايد,ضمن اينكه اثرات تخريبي بر انسانها از جمله عارضه هاي پوستي و سرطان دارا مي باشد.)

4- افزايش ضربه پذيري شيشه و جلوگيري از پخش قطعات شكسته به واسطه لايه پليمري تقويت شده و مكانيسم هاي ويژه چسبيدن.

   پوشش هاي كم گسيل علاوه بر جلوگيري از ورود حرارت,اتلاف حرارت را نيز كنترل مي كنند.در فصل زمستان حرارتي كه شيشه از طريق تشعشع هدر مي دهد,از محيط داخل كه گرمتر است به وسيله رسانش جبران مي شود و در نتيجه اتلاف حرارت افزايش مي يابد كه اين پوشش ها به طور محسوسي اين عامل را كنترل مينمايند.(به علت تشعشع كم تمايل كمتري به دريافت حرارت از محيط دارند و نهايتا دبي عبور حرارت را پائين آورده و ضريب انتقال حرارت را كم ميكند و به واسطه همين مكانيسم باعث 31% كاهش اتلاف حرارت مي گردند.)همچنين پوشش هاي كم گسيل اشعه مادون قرمز دور كه توسط وسايل گرم كننده و اجسام گرم داخل ساختمان توليد مي شود را به داخل منعكس و حرارت را حبس مي كنند.(heat trap)

شرح لايه ها: كل پوشش به طور متوسط از 6 لايه تشكيل شده كه در موارد ويژه ممكن  است تعداد و خواص لايه هاتغيير كند. جزئيات لايه ها عبارتند از:

1- آستر:داراي پوشش سيليكوني است و به علت نچسب بودن كمك ميكند قبل از شروع فرايند نصب, جداسازي به راحتي صورت گيرد.

2- لايه چسب:جاذب اشعه فرابنفش ميباشند ضمن انكه با مكانيزم هاي متفاوت(پيوند شيميايي,مكانيكي و نفوذ) به شيشه مي چسبند.

3- لايه رنگي: اين لايه به كمك لايه چسب تا 99% از ورود اشعه فرابنفش جلوگيري مي كند.

4- لايه فلز پوشش:داراي قابليت دفع اشعه حرارت زاي خورشيد(مادون قرمز) با حفظ شفافيت شيشه مي باشند.

5- لايه شفاف:از جنس پليمر پلي استر تقويت شده بوده و خواص فيزيكي مكانيكي محصول مانند استحكام كششي را بهبود مي بخشد.

6- پوشش ضد خش(S/R):از جنس اكريليك بوده ودر مقابل مواد و لوازم پاك كننده رايج ضد خش مي باشد.

7- مزيت اجرايي  استفاده از اين پوشش ها امكان اجرا بر روي تمامي شيشه ها ي موجود بدون نياز به خروج شيشه از قاب و با ايجاد كمترين تغييرات در محيط كار است.

دیدگاه‌تان را بنویسید: